Optieregel

Navigation:  Beheerprogramma > Systeembeheer > Vormgeving bestanden > Toevoegen kenmerken > Kenmerktypen >

Optieregel

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Het kenmerktype optieregel voegt maximaal vijf waarden toe aan een Tabel. Een optieregel is handig wanneer er voor een kenmerk slecht een beperkt aantal geldige Waarden bestaan. Het invoeren van een waarde vergt slechts een muisklik, en alle waarden zijn direct zichtbaar op het invoerscherm. De opties in een optieregel worden, in tegenstelling tot andere gestandaardiseerde kenmerken, gedefinieerd bij het aanmaken van de functie. Omdat er altijd één optie in een optieregel is aangevinkt, kan het verstandig zijn een onbepaalde default-waarde toe te voegen aan de lijst van opties.

 

Wilt u meer uit meer dan vijf waarden kunnen kiezen, kies dan het kenmerktype Optielijst. Wanneer u slechts wilt aangeven of een beheerobject aan een bepaalde voorwaarde voldoet, kies dan de optie Selectievakje ja/nee.

 

Voorbeeld

Om een selectielijst toe te voegen aan gaat u naar: Systeembeheer > Vormgeving bestanden

Vervolgens kiest u de tabel waar u een kenmerk aan wilt toevoegen. Kies Toevoegen kenmerken en vervolgens Optieregel.

 

Vervolgens verschijnt onderstaand scherm:

Om het kenmerk toe te voegen aan een tabel moet u in ieder geval de bovenste velden Enkelvoud, Meervoud en Afkorting invullen. De afkorting bepaalt hoe het kenmerk verschijnt in het overzicht van kenmerktypen, wat u invult bij enkelvoud hoe het kenmerk verschijnt in het invoerscherm.

Bij Waarden optieregel vult u de maximaal vijf opties in. Met de -knop opent u een menu waarin u deze opties kunt invullen. Met de -knoppen verandert u de volgorde van opties.

 

Bij Standaard waarde geeft u aan welke optie geselecteerd voordat het invoerscherm is ingevuld. Vult u geen standaard waarde in dan wordt optie 1 als standaardwaarde genomen.

 

Toelichting bij invoer

Hier kunt u een tekst invullen die in het invoerscherm zichtbaar zal zijn wanneer u op de -knop klikt in het invoerscherm.

Ook is het mogelijk om een pdf met uitleg toe te voegen. De pdf moet wel eerst aangeleverd worden, inclusief vermelding welke dataset en kenmerk waaraan ze gekoppeld moeten worden. Voordelen van pdf zijn toelichting met foto's en bijvoorbeeld dat de toelichting geopend kan blijven tijdens het invoeren (dit is met de teksttoelichtingen niet mogelijk).

 

Let op! Deze pdf komt dan in plaats van de tekstinvoer (vorige veld), kan niet allebei.

 

Plaats kenmerk na hier bepaalt u na welk kenmerk dit kenmerk zal verschijnen in het invoerscherm.

 

Rapportopties kenmerk deze opties bepalen of het kenmerk mag worden meegenomen in selectiedefinities, rapporten, totaalrapporten en rapportordeningen.

 

Kenmerk opnemen in rapporten bepaalt of het kenmerk verschijnt in de lijst van kenmerken voor rapportage.

 

Selectiecriterium voor beheerobjecten bepaalt of het kenmerk als keuzeoptie verschijnt in selectievensters.

 

Onderverdeling totaal rapporten bepaalt of een totaalrapport geordend kan worden op dit kenmerk.

 

Ordening tabel/tekst rapporten bepaalt of een rapport geordend kan worden op dit kenmerk.

 

Let Op! Het wordt ten sterkste afgeraden om het &-teken te gebruiken in de vormgeving van een kenmerk.